Nastal konec jedné velké éry automobilky Porsche. Po čtyřletém účinkování ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů se tým ze Stuttgardu musel na konci sezóny 2017 stáhnout z nejvyšší kategorie LMP1 kvůli finančním problémům. Porsche se však nevytratilo, dále podporuje program GTE vozů a pro svůj prototyp 919 připravilo rozlučkovou „šňůru“, která skončila v říjnu v muzeu Porsche.
Porsche svůj návrat do vytrvalostních závodů odtajnilo 11. června 2012. Rok po odtajnění se do prototypu 919 poprvé usadili vývojoví jezdci Romain Dumas a Timo Bernhard. Vůz poháněl čtyřválcový motor o objemu dva litry, přeplňovaný turbodmychadlem a nechyběla hybridní jednotka, která během jednoho kola na la Sarthe dokázala uložit až 6 MJ energie. Během čtyř let ve vytrvalostním závodění dokázal tým vyhrát sedmnáct závodů z třiatřiceti odjetých. K tomu si připsal tři tituly mezi konstruktéry i jezdci a třikrát se jezdci radovali z vítězství při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ani tyto úspěchy však nestačili na to, aby dozorčí rada Volkswagenu sehnala dostatek peněz na pokračovaní v šampionátu.
Porsche se však s tímto vozem chtělo rozloučit ve velkém stylu, a tak na rok 2018 uspořádala velkolepé rozlučkové turné. Tým inženýrů si vzalo prototyp do parády a bez ohledu na pravidla FIA upravila vůz bez technických restrikcí. Motoru se, díky neomezenému průtoku paliva, zvýšil výkon na 720 koní, značnému nárustu výkonu elektromotoru dopomohl neomezený systém rekuperace energie. Zároveň se z vozu odmontovaly nepotřebné věci jako světla a zrcátka. Tím se váha vozu snížila téměř o čtyřet kilo. 849 kilogramů brzdil nový systém a přilnavosti pomohlo jak větší křídlo, které zlepšilo přítlak o 50%, tak speciálně vyvinuté pneumatiky od Michelinu. Velké křídlo také obsahovalo systém DRS, který známe z formule 1. Pohyblivý prvek zadního křídla se na rovinkách odklopí, a díky menšímu odporu vzduchu může dosáhnout větší maximální rychlosti.
První destinací turné byl belgický okruh ve Spa Francorchamps. Neel Jani se sedmikilometrovým okruhem prohnal časem 1:41.770. Překonal tím kvalifikační rekord Lewisa Hamiltona z velké ceny formule 1 2017. Téměř o patnáct sekund zlepšil kvalifikační pokus z letošního závodu WEC ve Spa. „Porsche 919 Evo je naprosto úžasné. Určitě je to nejrychlejší vůz, který jsem v životě řídil. Takovou úroveň přítlaku jsem ještě nezažil. Navíc se při řízení všechno děje tak rychle, že potřebujete úplně jiné reflexy než při závodech“ řekl švýcarský závodník.
Další zastávkou byl legendární okruh Nürburgring a jeho severní smyčka. Zde do vozu usedl Timo Bernhard a pokusil se překonat rekord z roku 1983. Ten zaznamenal, při kvalifikaci na Bitburger ADAC 1000 km, Stefan Beloff s vozem Porsche 956. Měl hodnotu 6:11.130, což znamená průměrnou rychlost 202,073 km/h. Bernhard však téměř jednadvacetikilometrový okruh objel za 5:19.546! průměrnou rychlostí 233.8 km/h. Na nejdelší rovince okruhu prototyp dosáhl rychlosti 369,5 km/h.
V červenci se pak 919 Evo předvedla na Festivalu Rychlosti v Goodwoodu, poté ještě v Brands Hatch při srazu vozů Porsche a o posledním srpnovém víkendu na Laguna Seca v rámci Rennsport Reunion. V říjnu byl prototyp převezen do Porsche Muzea v Zuffenhause. Dovezl ho tam šampion ze sezóny 2015 Mark Webb, zatímco Marc Lieb dorazil s klasickou soutěžní verzí, která závodila ve FIA WEC. „S projektem 919 Hybrid jsme ukázali technologie Porsche a odhalili plný potenciál moderních hybridů. Chtěl bych poděkovat našim partnerům, bez jejichž pomoci bychom nemohli tento projekt financovat,“ řekl šéf týmu LMP1 Andreas Seidl.
Fotografie: porsche.com